Spring naar content

Jaarverslag 2022

2022 zal de geschiedenis ingaan als een opmerkelijk jaar.

Ten eerste omdat dit het jaar was waarin we een historisch record hebben gebroken: de elektriciteitsprijs (die in acht maanden tijd met 75% steeg [1]). Tussen januari en december steeg de gemiddelde jaarfactuur voor Belgische gezinnen (gas en elektriciteit) met bijna €770, een stijging van ongeveer 17%.

Ten tweede, omdat de vastgoedprijzen in 2022 hun gebruikelijke groei (+6%) bestendigden.

In 2022 zijn de cijfers in ons Gewest verstikkend: meer dan de helft van de inwoners komt in aanmerking voor een sociale woning, terwijl de wachttijd om er een te krijgen schommelt tussen twaalf… en twintig jaar[2].

Hoewel deze statistieken voor veel mensen ontmoedigend zijn, versterken ze bij Fair Ground minstens één punt: onze stad betaalbaarder maken is geen wishful thinking, het is een noodsituatie die we moeten aanpakken.

Voor Fair Ground is 2022 ook het jaar van de primeurs: een eerste aanwervingen, een eerste Algemene Vergadering, een eerste communicatiecampagne. Een visietekst en een actieplan werden opgesteld om de groei van de coöperatieve een start te geven. De coöperatieve organiseerde zich, verzamelde fondsen, maakte zichzelf bekend, kocht nieuwe gebouwen en versterkte haar personeelsbestand. Er werd een vast team (coördinator, projectmanager, communicatie, enz.) geïnstalleerd, ondersteund door een geëngageerde raad van bestuur die even .

Zoals je kunt zien, stond dit jaar in het teken van het leggen van de fundamenten: een stevige structuur waarop we onze toekomstige projecten kunnen ontwikkelen. En dat is maar goed ook, want meer dan waar ook weten we bij Fair Ground hoe belangrijk het is om projecten te ontwikkelen op een duurzame, betrouwbare en gedeelde basis.

2022 blijft een opmerkelijk jaar.

Het jaarverslag is hier beschikbaar

[1] https://www.comparateur-energie.be/blog/tour-horizon-changements-a-venir-energie/

[2] https://logementbruxellois.be/candidat-locataire/